۱۳۸۸ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

عناصر چهار گانه و الله

در زمان های قدیم و در عصر که محمد ادعای نوبت کرد این عقیده در مردم بود که جهان از چهار عنصر تشکیل شده است. اب, خاک,باد,اتش, انها متعقد بودند هر چیز در جهان است از این چهار عنصر تشکیل شده است. امروز غلط بودن این فرضیه ثابت شده است. اما جالب اینجاست که الله عربستان هم تحت تاثیر این عقیده قرار گرفته است. او بار ها به افرینش موجودات از این چهار عنصر اشاره کرده است.
و از نشانه‏هاى او اين است كه شما را از خاك آفريد پس بناگاه شما [به صورت] بشرى هر سو پراكنده شديد سوره: 30 , آیه: 20

در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت سوره 3 ایه 59

و در حقيقت انسان را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريديم سوره 15 ایه(۲۶)
و پيش از آن جن را از آتشى سوزان و بى‏دود خلق كرديم سوره پانزده ایه 27

و اوست كسى كه از آب بشرى آفريد و او را [داراى خويشاوندى] نسبى و دامادى قرار داد و پروردگار تو همواره تواناست سوره 25 ایه(54)

انسان را از گل خشكيده‏اى سفال مانند آفريد سوره 55 ایه (۱۴)
جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد .سوره 55 ایه 15

پس [از كافران] بپرس آيا ايشان [از نظر] آفرينش سخت‏ترند يا كسانى كه [در آسمانها] خلق كرديم ما آنان را از گلى چسبنده پديد آورديم .سوره 37 ایه 11


آيا كسانى كه كفر ورزيدند ندانستند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‏اى را از آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمى‏آورند . سوره 21 ایه 30

و به يقين انسان را از عصاره‏اى از گل آفريديم . سوره 23 ایه 12

و خداست كه هر جنبنده‏اى را [ابتدا] از آبى آفريد پس پاره‏اى از آنها بر روى شكم راه مى‏روند و پاره‏اى از آنها بر روى دو پا و بعضى از آنها بر روى چهار [پا] راه مى‏روند خدا هر چه بخواهد مى‏آفريند در حقيقت‏خدا بر هر چيزى تواناست سوره 24 ایه(45)


ایات فوق نشان میدهد که الله نیز همانند بقیه فکر میکرده است که هر چیز در جهان است از این چهار عنصر افریده شده است. برای همین میگوید این را از اب افریدم و ان را از خاک و..